Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł! Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Nadajnik indukcyjny

Konstrukcja nadajnika indukcyjnego ID przedstawiona jest na rysunku poniżej. Elementem pomiarowym nadajnika jest sonda magnetyczna l złożona z trzech elementów, zamocowanych na płytce 3 tworzących trójkąt równoboczny. Każdy element sondy ma dwa jednakowe i równoległe względem siebie rdzenie z permaloju 6. Na rdzenie nawinięte są dwa uzwojenia pierwotne (podmagnesowujące) i jedno wtórne (pomiarowe). Uzwojenia pierwotne są nawinięte bifilarnie oddzielnie na każdy rdzeń i połączone szeregowo, zaś uzwojenie pomiarowe nawinięte jest na obydwa rdzenie. Końce wszystkich uzwojeń trzech elementów sondy są przylutowane na płytce; uzwojenia wtórne są połączone w trójkąt, a uzwojenia pierwotne szeregowo.

Płytka 3 z sondą i pływakiem 13 przymocowane są do ramki zewnętrznej 15 zawieszenia przegubowego. Ramka ta jest ułożyskowana obrotowo za pomocą czopów w ramce wewnętrznej 14. Pokrywa 10 skręcona jest z korpusem. 16, przy zastosowaniu pierścienia uszczelniającego 12. Wnętrze korpusu wypełnione jest cieczą tłumiącą wahania elementu pomiarowego (pływaka z sondą). Wyporność cieczy równoważy ciężar elementu pomiarowego, co znacznie zmniejsza obciążenie łożysk i momenty tarcia zawieszenia przegubowego.

Konstrukcja nadajnika indukcyjnego ID

l — uzwojenie podmagnesowujące, 2 — osłona, 3 — płytka, 4 — obciążnik, 5 — uzwojenie pomiarowe, 6 — rdzeń, 7 — czop, 8 — złącze, 9 — wkręt, 10 — pokrywa. 11 — kompensator dewiacji, 12 — uszczelka, 13 — pływak, 14 —wewnętrzna, 15 — ramka zewnętrzna, 16 – korpus

Zawieszenie przegubowe umożliwia utrzymanie poziomego położenia elementu pomiarowego, co znacznie zmniejsza obciążenie łożysk i momenty tarcia zawieszenia przegubowego. Zawieszenie przegubowe umożliwia utrzymanie poziomego położenia elementu pomiarowego przy przechyleniach samolotu o kąt 17° w dowolną stronę. Przy większych przechyleniach osłona 2 opiera się o gumowy amortyzator zamocowany w dolnej części korpusu 16. Na obwodzie korpusu znajdują się trzy podłużne otwory do mocowania nadajnika na samolocie, oraz naniesiona jest podziałka kątowa potrzebna przy usuwaniu błędu montażowego. Usuwanie dewiacji pół-okrężnej nadajnika przeprowadza się za pomocą kompensatora dewiacji 11 umieszczonego na pokrywie 10. W skład kompensatora wchodzą połączone kinematycznie dwa wałki poprzeczne i cztery podłużne, wraz z magnesami. Dwa wałki podłużne (E-W i N-S) wysunięte są na zewnątrz kompensatora i przez ich obrót uzyskać można takie położenie magnesów, przy którym dewiacja jest najmniejsza.

Jeżeli sonda magnetyczna zostanie umieszczona w polu magnetycznym ziemi o natężeniu składowej poziomej Hz, to w rdzeniach następuje skupienie linii sił pola ziemi i powstaje stały strumień magnetyczny ΦZ.

Wskutek przepływu prądu przemiennego w uzwojeniu podmagnesowującym strumień będzie się zmieniał z częstotliwością dwukrotnie większą i indukował w uzwojeniu pomiarowym siłę elektromotoryczną. Siła elektromotoryczna e jednak zależy tylko od kąta Ψ między osią rdzenia a kierunkiem składowej poziomej pola ziemi, gdyż strumienie w obydwu rdzeniach wywołane zasilaniem przemiennym są przeciwne i znoszą się.

Uzwojenie pierwotne konieczne jest do przetworzenia stałego pola magnetycznego ziemi w pole pulsujące przez zmianę przenikalności magnetycznej rdzeni.

Nadajnik ponadto dostarcza busoli (do stojana selsyna we wskaźniku) trójfazowy sygnał przemienny o częstotliwości 800 Hz, którego amplituda i faza jednoznacznie określają położenie nadajnika, a tym samym samolotu lub śmigłowca względem północy magnetycznej.


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites Więcej

Zostaw odpowiedź

Kanał YouTube

Flash Content