Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Nadajnik indukcyjny

Konstrukcja nadajnika indukcyjnego ID przedstawiona jest na rysunku poniżej. Elementem pomiarowym nadajnika jest sonda magnetyczna l złożona z trzech elementów, zamocowanych na płytce 3 tworzących trójkąt równoboczny. Każdy element sondy ma dwa jednakowe i równoległe względem siebie rdzenie z permaloju 6. Na rdzenie nawinięte są dwa uzwojenia pierwotne (podmagnesowujące) i jedno wtórne (pomiarowe). Uzwojenia pierwotne są nawinięte bifilarnie oddzielnie na każdy rdzeń i połączone szeregowo, zaś uzwojenie pomiarowe nawinięte jest na obydwa rdzenie. Końce wszystkich uzwojeń trzech elementów sondy są przylutowane na płytce; uzwojenia wtórne są połączone w trójkąt, a uzwojenia pierwotne szeregowo.

Płytka 3 z sondą i pływakiem 13 przymocowane są do ramki zewnętrznej 15 zawieszenia przegubowego. Ramka ta jest ułożyskowana obrotowo za pomocą czopów w ramce wewnętrznej 14. Pokrywa 10 skręcona jest z korpusem. 16, przy zastosowaniu pierścienia uszczelniającego 12. Wnętrze korpusu wypełnione jest cieczą tłumiącą wahania elementu pomiarowego (pływaka z sondą). Wyporność cieczy równoważy ciężar elementu pomiarowego, co znacznie zmniejsza obciążenie łożysk i momenty tarcia zawieszenia przegubowego.

Konstrukcja nadajnika indukcyjnego ID

l — uzwojenie podmagnesowujące, 2 — osłona, 3 — płytka, 4 — obciążnik, 5 — uzwojenie pomiarowe, 6 — rdzeń, 7 — czop, 8 — złącze, 9 — wkręt, 10 — pokrywa. 11 — kompensator dewiacji, 12 — uszczelka, 13 — pływak, 14 —wewnętrzna, 15 — ramka zewnętrzna, 16 – korpus

Zawieszenie przegubowe umożliwia utrzymanie poziomego położenia elementu pomiarowego, co znacznie zmniejsza obciążenie łożysk i momenty tarcia zawieszenia przegubowego. Zawieszenie przegubowe umożliwia utrzymanie poziomego położenia elementu pomiarowego przy przechyleniach samolotu o kąt 17° w dowolną stronę. Przy większych przechyleniach osłona 2 opiera się o gumowy amortyzator zamocowany w dolnej części korpusu 16. Na obwodzie korpusu znajdują się trzy podłużne otwory do mocowania nadajnika na samolocie, oraz naniesiona jest podziałka kątowa potrzebna przy usuwaniu błędu montażowego. Usuwanie dewiacji pół-okrężnej nadajnika przeprowadza się za pomocą kompensatora dewiacji 11 umieszczonego na pokrywie 10. W skład kompensatora wchodzą połączone kinematycznie dwa wałki poprzeczne i cztery podłużne, wraz z magnesami. Dwa wałki podłużne (E-W i N-S) wysunięte są na zewnątrz kompensatora i przez ich obrót uzyskać można takie położenie magnesów, przy którym dewiacja jest najmniejsza.

Jeżeli sonda magnetyczna zostanie umieszczona w polu magnetycznym ziemi o natężeniu składowej poziomej Hz, to w rdzeniach następuje skupienie linii sił pola ziemi i powstaje stały strumień magnetyczny ΦZ.

Wskutek przepływu prądu przemiennego w uzwojeniu podmagnesowującym strumień będzie się zmieniał z częstotliwością dwukrotnie większą i indukował w uzwojeniu pomiarowym siłę elektromotoryczną. Siła elektromotoryczna e jednak zależy tylko od kąta Ψ między osią rdzenia a kierunkiem składowej poziomej pola ziemi, gdyż strumienie w obydwu rdzeniach wywołane zasilaniem przemiennym są przeciwne i znoszą się.

Uzwojenie pierwotne konieczne jest do przetworzenia stałego pola magnetycznego ziemi w pole pulsujące przez zmianę przenikalności magnetycznej rdzeni.

Nadajnik ponadto dostarcza busoli (do stojana selsyna we wskaźniku) trójfazowy sygnał przemienny o częstotliwości 800 Hz, którego amplituda i faza jednoznacznie określają położenie nadajnika, a tym samym samolotu lub śmigłowca względem północy magnetycznej.


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites Więcej

Zostaw odpowiedź

Kanał YouTube

Flash Content