Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Prędkościomierz

Prędkościomierzami nazywają się przyrządy służące do pomiaru prędkości poziomej lotu samolotu. Rozróżnia się następujące prędkości lotu: wskazywaną, rzeczywistą i podróżną.

Prędkość wskazywana jest to prędkość samolotu względem powietrza o gęstości normalnej panującej na poziomie morza, według Atmosfery Wzorcowej. Prędkość ta bywa również nazywana prędkością przyrządową lub indykatorową.

Prędkością rzeczywistą nazywa się prędkość samolotu względem powietrza o parametrach panujących na wysokości lotu. Jeżeli lot odbywa się w powietrzu o normalnej według Atmosfery Wzorcowej gęstości, to prędkość wskazywana jest równa prędkości rzeczywistej
Prędkością podróżną nazywa się poziomą prędkość lotu samolotu względem ziemi.

Znajomość prędkości rzeczywistej potrzebna jest do celów nawigacji, zaś prędkości wskazywanej — dla pilotażu, gdyż jest ona proporcjonalna do siły nośnej. Z tego względu prędkościomierz prędkości rzeczywistej nie może zastąpić prędkościomierza prędkości
wskazywanej.

Prędkościomierze prędkości wskazywanej

Zasada działania prędkościomierza prędkości wskazywanej jest oparta na metodzie pomiaru ciśnienia dynamicznego napływających strug powietrza, które według równania Bernoulliego równe jest różnicy ciśnień całkowitego statycznego.

Schemat ideowy prędkościomierza

1 — nadajnik ciśnienia statycznego, 2 — przewody rurowe, 3 — wskaźnik, 4 — nadajnik ciśnienia całkowitego

Przyrząd składa się z nadajnika ciśnienia statycznego 1, nadajnika ciśnienia całkowitego 4, przewodów łączących 2 i wskaźnika 3, będącego manometrem różnicowym wyskalowanym w jednostkach prędkości. Ciśnienie wytwarzane strugą powietrza w nadajniku 4 jest równe sumie ciśnień statycznego i dynamicznego.

Ciśnienie jest przekazywane do szczelnej puszki membranowej prędkościomierza. Ciśnienie panujące w nadajniku 1, równe ciśnieniu statycznemu, jest przekazywane do wnętrza szczelnej obudowy wskaźnika prędkościomierza. Na sprężysty element pomiarowy wskaźnika działa więc różnica ciśnień całkowitego i statycznego.

Ponieważ wartość ciśnienia dynamicznego zależy od prędkości V ruchu samolotu względem powietrza, zatem i różnica ciśnień mierzona wskaźnikiem 3 jest funkcją prędkości. W rzeczywistości prędkościomierz mierzy ciśnienie dynamiczne, które zależy od gęstości powietrza ρ. Prędkościomierze są skalowane dla wartości  ρ = 0,0127 kg/m3 (0,125 daN ·s2/m4), odpowiadającej poziomowi zerowemu Atmosfery Wzorcowej i tylko dla tej wartości prędkość wskazywana jest równa prędkości rzeczywistej.

Wskaźniki prędkościomierzy prędkości wskazywanej. Wskaźnikiem prędkościomierza jest manometr różnicowy wyskalowany w jednostkach prędkości. Wygląd zewnętrzny i konstrukcja typowego prędkościomierza prędkości wskazywanej przedstawiono na rysunku 2. Elementem pomiarowym tego przyrządu jest puszka membranowa 9, składająca się z trzech membran. Dwie dolne membrany stanowią zamkniętą szczelnie puszkę, do wnętrza której doprowadzone jest ciśnienie całkowite. W środku górnej membrany znajduje się otwór, przez który przechodzi cięgło 2 mechanizmu, połączone z membraną środkową. Podczas wzrostu prędkości puszka membranowa rozszerza się i poczynając od prędkości około 300 km/h membrana środkowa styka się z membraną górną, wskutek czego wzrasta sztywność elementu pomiarowego i osiągane jest zagęszczenie podziałki. Ma to na celu zachowanie dużej dokładności odczytu przy małych prędkościach lotu w prędkościomierzach o dużych zakresach pomiarowych. W prędkościomierzach do 350 km/h nie stosuje się dodatkowej membrany i podziałkę wykonuje się jako równomierną.

 

Prędkościomierz prędkości wskazywanej:

1 — szybka, 2 — wskazówka, 3 — bimetal, 4 — korba, 5 — końcówka ciśnienia całkowitego. 6 — końcówka ciśnienia statycznego, 7 — ogranicznik ugięcia membrany, 8 — cięgło, 9 — puszka trój membranowa, 10 — włos, 11 — sektor zębaty, 12 — kółko zębate, l3 — tarcza


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites Więcej

Zostaw odpowiedź

Kanał YouTube

Flash Content