Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Stres

Stres jest stanem dynamicznego napięcia emocjonalnego towarzyszącego człowiekowi poddanemu naciskom, presji, żądaniom pochodzącym z jego wnętrza lub z otoczenia” (Miller & Smith).
Przyczyny wywołujące stres zwane są „stresorami”. Definicja stresu nie jest łatwa, bowiem, te same przyczyny w zależności od sytuacji i psychicznej kondycji człowieka mogą go wywoływać lub nie. Stresorami mogą być przyczyny zewnętrzne lub wewnętrzne zarówno realne jak i domniemane. Zatem może to być przyczyna fizyczna (np. hałas, temperatura) psychosocjalna (np. praca, rodzina), fizjologiczna (np. zdrowie, głód, popęd seksualny) czy psychologiczna (np: stan psychiczny, nastawienie, oczekiwanie, wychowanie).

Objawami fizjologicznymi stresu jest pocenie się oraz wzrost częstotliwości pulsu, oddechu i wielkości ciśnienia krwi. Objawami psychologicznymi stresu to zarówno wzrost ludzkich możliwości (szybsza reakcja, lepsza koncentracja itd. będące odpowiedzią na tzw. stres pozytywny), jak i degradacja ludzkich możliwości (podniecenie, niepokój, strach, panika są reakcją na stres negatywny – dystres)

Na człowieka działają aktualne presje (stresory) być może wcale nie przekraczające istniejących możliwości przeciwstawienia się im. Jednak indywidualne odczucie człowieka powoduje, że wielkość stresora, porównywana z własnymi możliwościami wypada zwykle na niekorzyść człowieka. Wynikiem tego jest stres powodujący pewne reakcje psychologiczne i fizjologiczne wpływające na ludzkie możliwości działania i dalej zwrotnie oddziałujące na stresory.

Metody usuwania już powstałego stresu, czyli odstresowywanie poprzez aktywność fizyczną (ćwiczenia), psychiczną (medytacje) czy też farmakologiczną (np. alkohol), są na ogół skuteczne, lecz zawsze spóźnione w stosunku do potrzeb.

SKALA NAPIĘCIA EMOCJONALNEGO (STRESU) U PILOTA W SYTUACJI ZAGROŻENIA NA PODSTAWIE ANALIZY ZAPISU FONICZNEJ KORESPONDENCJI  RADIOWEJ

OCENA

GŁOS FORMA TREŚĆ

0

Niezbyt spokojny, flegmatyczny lub żartobliwy, czasem ton nonszalancki lub lekceważący Czytelna, czasem niechlujna, nadmiar zdrobnień lub uprzejmości, odejście od języka proceduralnego, nadmiar „luzu”

Zgodna z sytuacją

1

Spokojny, uważny, normalnie stosowany w rozmowie i łączności Czytelna, zachowanie dyscypliny, zwrotów proceduralnych

Zgodna z sytuacją

2

Lekko przyśpieszony, motywujący, zaangażowany Czytelna, skłonność do odejścia od zwrotów proceduralnych

Zgodna z istniejącą i przewidywaną sytuacją

3

Przyśpieszony, ton podniesiony, zmieniony tembr, zniecierpliwienie lub oburzenie Jąkanie sylab, powtarzanie słów, typowe dla mówiącego okrzyki, lub zwroty, mniejsza czytelność

Jak wyżej, często dotyczy mało ważnych szczegółów

4

Znacznie przyśpieszony lub spowolniony, pouczanie, pretensja, frustracja Jak wyżej, zapominanie słów dopiero co używanych, powtarzanie słów, przejęzyczenia

Jak wyżej, często niezwiązane z sytuacją

5 Bardzo zmieniony co do częstotliwości, natężenia i barwy, wyraża agresję, czasem przerażenie lub apatię lub rozpacz albo panikę Mało czytelna, okrzyki zamiast odpowiedzi, czasem wyjątkowo spokojna i powściągliwa

Często niezwiązana z istniejącą sytuacją lub potrzebą, czasem bardzo precyzyjna

Stres jest czynnikiem powodującym destrukcję pracy pilota w czasie lotu. Przewidywanie, chłodna kalkulacja, przygotowanie do lotu ograniczają możliwość pojawienia się sytuacji stresowej.

Jeśli podczas lotu pojawi się sytuacja stresowa należy przede wszystkim:

1) zachować spokój,

2) sprawdzić i utrzymać odpowiednią prędkość samolotu,

3) podjąć decyzję,

4) konsekwentnie realizować podjętą decyzję.

Chaotyczne działanie w sytuacji stresowej może doprowadzić do utraty kontroli nad lotem, natomiast konsekwentnie działanie często ratuje pilota w sytuacji trudnej.

 

 


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites Więcej

Zostaw odpowiedź

Kanał YouTube

Flash Content