Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Klasyfikacja i warunki pracy lotniczych przyrządów pokładowych

Klasyfikacja przyrządów pokładowych

Klasyczne przyrządy pokładowe można sklasyfikować wg wielu różnych kryteriów, chociaż trudno je jednoznacznie podzielić.
W zależności od zastosowania, klasyczne przyrządy pokładowe można podzielić na następujące grupy:

  • Przyrządy pilotażowe – przeznaczone do kontroli położenia SP w przestrzeni oraz jego zmian – umożliwiające prawidłowe pilotowanie SP.
  • Przyrządy nawigacyjne – przeznaczone do określania kierunku wypadkowego wektora prędkości SP (kierunku lotu) oraz namiarów i radionamiarów - umożliwiające określenie pozycji SP.
  • Przyrządy kontroli zespołu napędowego – przeznaczone do kontroli pracy zespo­łu napędowego – umożliwiające prawidłową i ekonomiczną eksploatację silników.
  • Przyrządy płatowcowe – przeznaczone do kontroli pracy urządzeń i instalacji zabudowanych na SP – umożliwiające prawidłową eksploatację tych urządzeń.

Klasyfikacja jest jeszcze trudniejsza, biorąc pod uwagę komputerowe elektroniczne systemy zobrazowania informacji, gdyż wskaźniki ekranowe mogą być wzajemnie zamienne i mogą pracować w wielu przełączanych rodzajach pracy.

Niektóre przyrządy, takie jak np.: wysokościomierz, prędkościomierz lub busole, używane są zarówno podczas pilotażu jak i nawigacji, co powoduje nieścisłości w klasyfikacji.

Warunki pracy urządzeń pokładowych

Urządzenia pokładowe zabudowane na pokładzie SP pracują w znacznie trudniejszych warunkach niż przyrządy miernicze, stosowane w innych gałęziach techniki, gdyż w czasie lotu samolotu podlegają wpływom wielu czynników zewnętrznych zmieniających się
w szerokich granicach. W związku z tym wyposażenie pokładowe wojskowych SP, eksploatowanych w krajach NATO, musi spełniać wymagania normy środowiskowej M1L-STD-810 oraz innych norm określających warunki jego poprawnego funkcjonowania  Norma ta określa następujące wymagania:

  • niskie ciśnienie;
  • wysoką temperaturę;
  • szok termiczny (gwałtowna zmiana temperatury);
  • niską temperaturę,
  • promieniowanie słoneczne;
  • deszcz (poziom ochrony przed deszczem, możliwość funkcjonowania w czasie i po opadach deszczu, fizyczne pogorszenie jakości funkcjonowania spowodowane deszczem);
  • wilgotność;
  • odporność na pleśń;
  • zasolenie;
  • piasek i kurz;
  • atmosferę wybuchową;
  • szczelność na przeciekanie;
  • przyspieszenie liniowe; przyspieszenie wibracyjne;
  • przyspieszenie udarowe;
  • hałas;
  • odporność na uszkodzenie w czasie transportu;
  • przyspieszenie wibracyjne spowodowane prowadzeniem ognia przez uzbrojenie pokładowe;
  • wspólne działanie: temperatury, wilgotności, przyspieszenia wibracyjnego i wysokości lotu (podstawowy test dla awioniki);
  • oblodzenie spowodowane zmrożonym deszczem;
  • szok wibroakustyczny i termiczny

Wyposażenie wojskowego SP ze względu na konieczność eksploatacji w ekstremalnych warunkach musi spełnić wymagania, dlatego też współczesny wojskowy SP jest bezpieczny, ale bardzo drogi.

Czynnikami wpływającymi na funkcjonowanie wyposażenia SP są:

  • gęstość, ciśnienie, temperatura i wilgotność powietrza;
  • zmiana położenia w przestrzeni ze znacznymi przyspieszeniami;
  • obciążenie od drgań, działające nieustannie podczas pracy silnika; obciążenia udarowe;
  • obciążenia od sił aerodynamicznych powstających na płaszczyznach nośnych (skrzydeł, sterów), płaszczyznach hamulców aerodynamicznych;
  • obciążenia od podwozia, spadochronu hamującego, haka hamującego, itp.


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites Więcej

Zostaw odpowiedź

Kanał YouTube

Flash Content